Het Wii-experiment

GoT - Elektronica- IR-pen maken

December 2007
Weer iets leuks gevonden op GoT: IR pen maken om een Wiimote (Wii remote) mee aan te sturen! Intrigerend natuurlijk, dus meteen op zoek naar zo'n ding. Had geluk begrijp ik, na een paar dagen had ik 'm. Dan de IR-pen maken! Dit alles naar het idee van Jimmy Chung Lee. Hij legt het allemaal uit op z'n website: filmpjes, software, enz. Kijk onder "Wii Remote Projects".

 


 

Benodigdheden: een AA-batterij, schakelaartje, IR-Led (uit een oude afstandsbediening) en paar stukjes koperdraad (niet te dik). En natuurlijk de Wii-mode!

Om de 'IR aanwijspen' te maken heb ik het volgende gedaan. Een een draadje tussen de schakelaar en de LED, een draadje aan het andere pootje van de LED en een draadje aan de andere kant van het schakelaartje.

Dan krijg je zoiets:

GND -------schakelaar------ (-) LED (+) --------- +1,5V

 
Neem het 1,5V AA-batterijtje en plak het schakelaartje er in de lengterichting met wat tape op en de LED ernaast zodat ie wat uitsteekt. Draadje vanaf de schakelaar naar de - van de batterij en de + naar de andere kant: vastzetten met tape en de zaak werkt als een zonnetje met de Wiimote Whiteboard software van Jimmy. Na een beetje experimnteren met de plek van de Wiimote t.o.v. het scherm werkt het redelijk nauwkeurig.

 
29 december 2007
Het Head Tracking for Dektop Virtual Reality (VR) Display using the Wii Remote project ziet er ook goed uit.

 


 
Jammer genoeg werkt de software bij mij niet (mogelijk na installatie van de 'Direct X Software Development Kit wel. Is trouwens maar liefst 441MB!!!). Maar goed ... dan kan je natuurlijk wel de 'bril' bouwen! Twee IR-LED's in serie zetten en een spanningbron, dat is alles.

GND ------- (-) LED (+)------ (-) LED (+) --------- +3V

Edit: LED-jes worden wel wat warm: misschien toch maar een weerstandje in serie?


De 2 IR ledjes aangesloten op 3V.
 

Na 'montage' op m'n bril (er gewoon opgelegd) ziet het er zo uit.
30 december 2007
Ook het intalleren van de DirectX SDK helpt niet. Programma blijft met fouten komen. Op het blog van Jimmy Lee staan behoorlijk wat anderen met soortgelijke problemen. Uiteindelijk komt hier, voor mij, het juiste antwoord:

Bleh7777 said...
I got it working after setting bool doFullscreen = false;, and here's how to do it if anyone else has the same problem and wants to try it out. First, you need a C# IDE. I use Visual Studio 2008 Express. After installing, open up WiiDesktopVR.csproj, and wait for it to load. Then, go back to Explorer and double click on WiiDesktopVR.cs. This'll open within the IDE window. Once you have code on your screen, push CTRL+F, and type "doFullscreen". The first result should be a variable definition. Set it to false. Lastly, push F6, let it compile, quit, then navigate to bin>release>WiiDesktopVR.exe. It worked for me, so it might work for you.
December 24, 2007 11:45 AM


Daarna de DirectX SDK maar weer verwijderd. Programma blijkt vervolgens nog steeds te werken!

   
  Copyright 2005-2007, Steve Vellinga